-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31326 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

توحيد افعالي را با مثال توضيح دهيد؟

مبحث توحيد، يكي از مباحثي است كه قرآن كريم به آن نگاه ويژه و عنايت خاصي دارد و صدها آيه در مورد آن آمده است. توحيد به دو قسم، نظري و عملي تقسيم ميشود. توحيد نظري هم به توحيد ذاتي، صفاتي و افعالي منشعب ميشود.

توحيد در افعال

منظور از توحيد در افعال اين است كه خداوند در هيچ يك از افعال خود، محتاج يار و ياوري نيست و فاعل هر فعلي كه از او سر ميزند، منحصراً ذات واحد اوست. به عبارت ديگر: همان گونه كه خداوند در ذات خود شريكي ندارد، در فاعليت نيز هيچ گونه شريكي ندارد; ماشأ اللّه لا قوّة إلاّ باللّه;(كهف، 39) هر چه خدا بخواهد، ]همان ميشود[ نيرويي جز به ]قدرت[ خدا نيست.

منظور از اين كه فاعلي در كنار فاعليت خداوند نيست، فاعل عرضي است نه طولي.

توضيح

فعلي كه در خارج صورت ميگيرد، گاهي چند فاعل در كنار يكديگر آن را انجام ميدهند. مثلاً يك سنگ را كه پنج نفر در كنار يكديگر از زمين بلند ميكنند، هر يك از آنها فاعلي در عرض و در رتبه ديگران است.

اما گاه ممكن است چندين فاعل در طول هم قرار گيرند و فعلي انجام شود; براي مثال، چندين توپ كه در طول هم قرار دارند اگر با ضربه پا توپ اول به حركت در آيد و به توپ دوم و سوم و... برخورد كند همه به حركت در ميآيند. در اين مثال ظاهراً چنين به نظر ميرسد كه حركت پا صرفاً فاعل حركت توپ اول است و توپ اول فاعل حركت دوم و...; اما در حقيقت، فاعل حقيقي حركتهاي دوم و سوم همان نيروي پا است و فاعليت و محرك بودن توپهاي اوّل و دوم در طول و در اثر فاعليت پا ميباشد.

پس از بيان مثال فوق، معلوم ميشود، فاعلهاي طبيعي و انساني در جهان، در عرض فاعليت خداوند نيستند يعني خود آنها مستقل در تأثير نيستند و گرنه خداوند محتاج آنها خواهد بود.

پس اين فاعلها در طول فاعليت خداوند هستند و خداوند هر كاري را كه بخواهد انجام بدهد با آفرينش فاعل و اسبابش آن كار را انجام ميدهد.(ر. ك: معارف قرآن آية اللّه مصباح يزدي، 3 ـ 1، ص 78 ـ 116، انتشارات در راه حق / بحثي مبسوط در آموزش عقايد، غرويان، غلامي و ميرباقري، ج 1، ص 83 و 95، مؤسسة انتشارات دارالعلم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.